söndag 31 juli 2011

Kantarelltoast

Kantareller - skogens guld - nu är det dags att frossa i denna läckerhet. En toast med SMÖRSTEKTA kantareller och ett glas vitt vin är något av det godaste jag vet!


Använd något bröd som är gott att steka eller rosta
Färska kantareller (ungefär 1 - 1 1/2 hg per person)
Smör
Scharlottenlök
Persilja
Flingsalt
Vitpeppar

1. Ansa kantarellerna, finhacka lök och hacka persiljan.
2. Stek svampen i smör på medelvärme. Tillsätt löken och rör runt tills kantarellerna fått fin färg.
3. Blanda i persiljan. Krydda med salt och vitpeppar.
4. Stek brödskivorna i lite smör. Det går även bra att rosta men inte lika gott enligt mig.
5. Skeda upp kantarellerna på de nystekta brödskivorna och garnera med lite persilja.

Vintips
En sval Chardonnay är riktigt gott till smörstekt kantarelltoast. Vi tycker även att ett fruktigt rött Pinot Noir vin passar mycket bra. Testa vet ja!

2 kommentarer:

  1. Jättebra blogg tycker jag! Fortsätt med den, den är väldigt inspirerande! :)

    SvaraRadera
  2. Tack, det var jätteroligt att höra att du blir inspirerad av min blogg, det inspirerar mig verkligen att fortsätta. Välkommen att besöka mig igen!

    Tilda

    SvaraRadera